FYRVÆRKERIETS HISTORIE

Når du nytårsaften står med lighteren i hånden for at antænde dit indkøbte fyrværkeri, tænker du nok ikke så meget over hvilken historie der ligger bag fyrværkeriet og hvordan det produceres.

Her på siden vil du kunne læse lidt om fyrværkeriets historie, og se billeder fra nogle af vores fabrikker i Kina.


Fyrværkeriets historie tager sin begyndelse i Kina for omkring 2000 år siden. Den mest udbredte legende er, at fyrværkeriet blev opdaget eller opfundet ved et uheld af en kinesisk kok som arbejdede i et feltkøkken. Det skete ved at blande trækul, svovl og salpeter, alle ting som var almindeligt forekommende i køkkenet på daværende tidspunkt.

Nogle kilder siger at, opdagelsen af fyrværkeriet fandt sted for omkring 2000 år siden, mens andre kilder mener at opdagelsen fandt sted i løbet af det 9. århundrede under Song-dynastiet (960-1279).

En kinesisk munk ved navn Li Tian, som boede i nærheden af byen Liu Yang i Hunan provinsen, er krediteret med opfindelsen af fyrværkeriet for omkring 1000 år siden.

Den dag i dag er Liu Yang regionen i Hunan provinsen stadig verdens største produktions område af fyrværkeri. Det er også i dette område, Fyrværkerieksperten får produceret sine produkter.

Op gennem 1970`erne og 1980`erne, var distributionskanalerne i Kina hovedsageligt statsejede fabrikker. Der blev herefter eksporteret gennem statsejede eksportselskaber. Varer produceret i Hunan gik gennem Hunan Export Corporation, og varer produceret i Jiangxi gik gennem Jiangxi Export Corporation, og så videre. I denne periode var fabrikkerne ikke forpligtet til at opnå en fortjeneste, men deres mål var at holde folk i arbejde. Den kinesiske regering støttede disse fabrikker til at holde produktionen oppe.

I 1990`erne forsatte de økonomiske reformer under formanden Jiang Zemin, og de kinesiske fabrikker blev ikke længere støttet med offentlige midler, og skulle derfor til at vende til et overskud for første gang. Det var denne periode, at mange ansatte forlod de statsejede virksomheder og fik lov til at starte deres eget.

Det var ligeledes i 1990`erne at der var hastigt vækst i "private labels", hvor virksomhederne havde muligheden for at differentiere deres produktlinjer.